Saturday, 30 March 2013

lebih baik diam dari banyak bercakap !

bile banyak cakap payah la pulak , kang orang cakap kite nie nak poeekk peeek jew , bile pok pek je bukan benda yang baik tapi suke je menjatuhkan orang , kang bile tak selalu pokk peekk pulak ade orang cakap sombong , ta bertegur bla bla bla ,. 

mane satu yang kite patut buat ? sedangkan nak puaskan hati sendiri pun tercunggap cunggap apentah hati beribu manusia kan , buat ini tak kena itu tak kena , ape nak buat ? 
kebiasaanye manusia mesti ade sifat benci , kenape kena ade sebab sifat benci ? ok tak semua.
kadang2 manusia macam too , ade yang lebih kepada positif , semua kena saiko sendiri la ye , 

benci > banyak benda yang kite boleh benci dan orang lain boleh benci kite ,
 contoh kite ade lebih dari ape yang dye ade , itu pun boleh tercerumus dalam sifat benci , 
  bile kite tengok dye lebih , ataupun  kite lebih hasrat dengki akan muncul , bile lame lame perasaan benci pulak yang akan keluar , dan kalau tak kerana mulut orang lain pun takkan tahu kan dan takkan tiba tiba nak menbenci sama jugak , 

sebab too marilah kite menjaga hati mulut mata lidah semuanye , dan set dalam fikiran kite untuk lebih bersangka baik dan sentiase untuk berfikir positive , kena ade jugak fikiran negative tapi biarlah 20% sahaja untuk langkah berjaga jaga , 

ok nie noted / saiko untuk diri sendiri , 

Terima kasih,Jangan Lupa Datang Lagi.

3 comments:

ieda immi said... [Reply]

itulah kelemahan manusia ..
sbb tuu lebih baik diam dari bercakap sbb bila banyak bercakap sgt2 di sukai syaitan ;)

Haryati Faizal said... [Reply]

betul tu farah... diam tu lebih baik, klu cam akak, tak perlu nak citer semua pasal famili kita kat org, kdg2 hanya yang perlu je, sbb kita tak tau hati org kan, takut bl byk sgt citer org kata kita byk mulut... tak pun ada pulak yg dengki... ada baiknya cakap bila perlu je...

Mimie Najib said... [Reply]

biar apa pun orang nak kata pada diri kita, yang penting kita x kacau orang..